A NaTrue 2008-ban jött létre, mint új, európai minőségvédő érdekközösség a vezető európai natúr- és biokozmetikumokat gyártó cégek összefogásával. Céljuk, hogy felvéve a versenyt a legnagyobb európai tanúsító és ellenőrző szervezetekkel – BDIH, Ecocert, Cosmebio, ICEA, Ecogarantie, Soil Association –, szigorú kritériumrendszerük és ellenőrzési mechanizmusuk révén elsőrendű, nemzetközi szintű bio- illetve natúrkozmetikai minősítő rendszert alakítsanak ki a piacon.
A NaTrue a „természetes” kifejezés szerint három kategóriába sorolja az alapanyagokat:
- Természetes anyagok: a tanúsító szerv a „természetes” szón azt érti, hogy az adott anyag valóban fellelhető a természetben, és kémiai úton azt nem módosítják.
- Természetes eredetű anyagok: megtalálhatók ugyan a természetben, de kémiai úton módosítják őket. Természetesen csak a NaTrue által elfogadott kémiai reakciók megengedettek.
- Természetazonos anyagok: megtalálhatók a természetben, de szintetikus úton állítják elő őket. Ezt a NaTrue kizárólag a tartósítószerek és az ásványi anyagok esetében engedi meg abban az esetben, ha az anyag a természetben nem elérhető a kívánt mennyiségben vagy minőségben.
A NaTrue terméktípusonként (13 terméktípus: pl. arckrémek, samponok, testápoló olajak, sminkek, stb.) határozza meg a természetes összetevők arányát, és így alakul a három minősítési szint:
Natúrkozmetikum: az alapanyagoknak természetesnek, de nem feltétlenül bionak kell lenniük. Csak az előírt gyártási folyamaton mehet keresztül az adott termék.
Natúrkozmetikum bio összetevőkkel: a természetes összetevők legalább 70 %-ának ökológiai termesztésűnek kell lennie.
Biokozmetikum: a természetes összetevők legalább 95 %-ának kell ökológiai termesztésből származnia.
A termék csomagolásán az összetevők listában 1 vagy 2 csillag jelzi, hogy az adott összetevő natúr vagy bio összetevő.
A NaTrue logo garancia arra, hogy az adott termék:
- természetes és/vagy bio összetevőket tartalmaz;
- környezetbarát módon lett előállítva (beleértve a gyártási és csomagolási folyamatokat);
- nem tartalmaz szintetikus illatanyagokat és színezékeket;
- nem tartalmaz kőolajszármazékokat (PEG, parafinek, propil- és akrilszármazékok, stb.);
- nem tartalmaz szilikont és annak származékait;
- nem tartalmaz génmódosított összetevőket;
- nem alkalmaztak radioaktív besugárzást a növényi összetevőknél illetve magánál a terméknél;
- nem tesztelték állatokon.
A gyártó abban az esetben szerezheti meg a tanúsítványt, ha a minősíteni kívánt termékei teljes mértékben megfelelnek az előírt követelményeknek, és termékpalettájának legalább 75%-a natúrkozmetikum.
A tanúsítási folyamat alapos vizsgálattal kezdődik, mely során ellenőrzik a benyújtott pályázati dokumentációt, ezt követi a helyszíni ellenőrzés a gyártás helyén, ahol a gyártási folyamatra vonatkozó követelményeknek való megfelelést illetve a nyomon követhetőséget ellenőrzik. Ha a vizsgálat során a független ellenőrző és tanúsító szervezet mindent rendben talál, a gyártó megkapja a termék(ek)re a NaTrue minősítést. A tanúsítvány két évig érvényes, mely után a gyártó megújíthatja azt.
A NaTrue minősítéssel itthon is gyakran találkozhatunk a boltokban, főként az Alverde, a Logona, a Lavera, vagy a Dr. Hauschka termékeken.
Forrás:
http://www.natrue.org/