EU Margaréta, az Unió környezetbarát termék védjegye

seitenbild_eu_ecolabel_01Az Európai Unió által önállóan jegyzett ökocímkét, környezetbarát termék védjegyet 1992-ben vezették be az Európai Közösség legfontosabb környezetpolitikai elveinek – a „megelőzés” és „a szennyező fizet” elvek – érvényre juttatása érdekében. (A címke logója a tagállamok akkori számának megfelelő csillagvirág-szirmot tartalmaz.)

A minősítő rendszer magalkotásának célja egyrészt olyan termékek tervezésének, gyártásának, forgalmazásának és használatának az elősegítése volt, melyek a piacon lévő hasonló funkciójú termékekhez képest kedvezőbb környezeti teljesítményt nyújtanak. Másrészt az ökocímke-rendelet célul tűzte ki a fogyasztók – a termékek környezeti hatásaival kapcsolatos – szélesebb körű, pontosabb információkkal való ellátását is.

Az EU Margaréta tehát lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy könnyebben felismerjék a hivatalosan is igazolt környezetbarát termékeket az Európai Unió országaiban, valamint eszközt biztosít a gyártók számára ahhoz, hogy megmutassák termékeik környezetileg előnyös tulajdonságait is.

A bevezetés óta egyre több termékkategóriára dolgoztak ki kritériumrendszereket, így ma már 29 kategóriában ítélhető oda az EU Margaréta és jelenleg a címke már több mint 17000 környezetbarát terméken megtalálható. Az odaítélési és a tanúsítási eljárást az EU-országok illetékes nemzeti szervei végzik.

Mitől környezetbarát egy ökocímkés termék?

A kritériumok átfogják a termék/szolgáltatás teljes életciklusát a nyersanyagoktól kezdve az energia- és vízfelhasználáson, a károsanyag-kibocsátáson, a hulladékkezelésen, az igazolt rostanyag-tartalmon, a vegyianyag-felhasználáson át a termék újra feldolgozhatóságáig.

Az EU Margaréta és a nemzeti ökocímkék

Az Európai Unió ökocímkéjének előnye abban áll a többi nemzeti címkével szemben, hogy egyszerűsíti, és átláthatóbbá teszi a rendszert, hisz ugyanaz a feltételrendszer vonatkozik az adott termékre az egész Unióban, függetlenül attól, hogy azt melyik tagállamban állítják elő vagy értékesítik. Így elkerülhető, hogy minden országban külön-külön kelljen pályázni, és jelentős megtakarítások érhetők el a vállalatok számára.

A 66/2010-es ökocímke szabályozás céljai közé tartozik, hogy visszaszorítsák a bürokráciát és előremozdítsák a termékcsoportok fejlesztését. Cél az is, hogy nőjön a választék, minél több cég gyártson és tanúsíttasson EU ökocímkével környezetbarát terméket. Emellett természetesen fontos, hogy az ökocímke híre eljusson a vásárlókhoz, illetve segítse az embereket, hogy még több, mindennapi életüket érintő környezetileg fenntartható döntést hozzanak.

Az EU Margaréta termékcsoportjai:

Szépségápolás

  • Szappanok, samponok és balzsamok

Takarítás

  • Általános tisztítószerek
  • Gépi mosogatószerek
  • Ipari mosogatószerek
  • Kézi mosogatószerek
  • Mosószerek
  • Ipari mosószerek

Öltözködés

  • Textíliák
  • Cipők

Kertészet, barkácsáru

  • Festékek és lakkok
  • Fa bútorok
  • Táptalajok és talajjavító szerek
  • Kenőanyagok

Elektronikus berendezések

  • Személyi számítógépek
  • Hordozható számítógépek
  • Televíziók

Burkolatok

  • Fa padlóburkolatok
  • Kemény padlóburkolatok
  • Textil burkolatok

Háztartási készülékek

  • Izzók
  • Hőszivattyúk

Egyéb háztartási eszközök

  • Matracok
  • Csaptelepek

Papírtermékek

  • Újságpapírok
  • Nyomtatott papírok
  • Másoló és grafikai papírok
  • Háztartás-higiéniai papírok

Idegenforgalmi szálláshelyek

  • Kemping szolgáltatások
  • Szálláshelyek, szolgáltatások

Forrás:

http://okocimke.kvvm.hu/public_hun/index.html?ppid=1300000&pid=1000128&talalat=1

http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/products-groups-and-criteria.html