Az Európai Unió által önállóan jegyzett ökocímkét, környezetbarát termék védjegyet 1992-ben vezették be az Európai Közösség legfontosabb környezetpolitikai elveinek – a „megelőzés” és „a szennyező fizet” elvek – érvényre juttatása érdekében. (A címke logója a tagállamok akkori számának megfelelő csillagvirág-szirmot tartalmaz.)
A minősítő rendszer magalkotásának célja egyrészt olyan termékek tervezésének, gyártásának, forgalmazásának és használatának az elősegítése volt, melyek a piacon lévő hasonló funkciójú termékekhez képest kedvezőbb környezeti teljesítményt nyújtanak. Másrészt az ökocímke-rendelet célul tűzte ki a fogyasztók – a termékek környezeti hatásaival kapcsolatos – szélesebb körű, pontosabb információkkal való ellátását is.
Az EU Margaréta tehát lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy könnyebben felismerjék a hivatalosan is igazolt környezetbarát termékeket az Európai Unió országaiban, valamint eszközt biztosít a gyártók számára ahhoz, hogy megmutassák termékeik környezetileg előnyös tulajdonságait is.
A bevezetés óta egyre több termékkategóriára dolgoztak ki kritériumrendszereket, így ma már 29 kategóriában ítélhető oda az EU Margaréta és jelenleg a címke már több mint 17000 környezetbarát terméken megtalálható. Az odaítélési és a tanúsítási eljárást az EU-országok illetékes nemzeti szervei végzik.
Mitől környezetbarát egy ökocímkés termék?
A kritériumok átfogják a termék/szolgáltatás teljes életciklusát a nyersanyagoktól kezdve az energia- és vízfelhasználáson, a károsanyag-kibocsátáson, a hulladékkezelésen, az igazolt rostanyag-tartalmon, a vegyianyag-felhasználáson át a termék újra feldolgozhatóságáig.
Az EU Margaréta és a nemzeti ökocímkék
Az Európai Unió ökocímkéjének előnye abban áll a többi nemzeti címkével szemben, hogy egyszerűsíti, és átláthatóbbá teszi a rendszert, hisz ugyanaz a feltételrendszer vonatkozik az adott termékre az egész Unióban, függetlenül attól, hogy azt melyik tagállamban állítják elő vagy értékesítik. Így elkerülhető, hogy minden országban külön-külön kelljen pályázni, és jelentős megtakarítások érhetők el a vállalatok számára.
A 66/2010-es ökocímke szabályozás céljai közé tartozik, hogy visszaszorítsák a bürokráciát és előremozdítsák a termékcsoportok fejlesztését. Cél az is, hogy nőjön a választék, minél több cég gyártson és tanúsíttasson EU ökocímkével környezetbarát terméket. Emellett természetesen fontos, hogy az ökocímke híre eljusson a vásárlókhoz, illetve segítse az embereket, hogy még több, mindennapi életüket érintő környezetileg fenntartható döntést hozzanak.
Az EU Margaréta termékcsoportjai:
Szépségápolás
- Szappanok, samponok és balzsamok
Takarítás
- Általános tisztítószerek
- Gépi mosogatószerek
- Ipari mosogatószerek
- Kézi mosogatószerek
- Mosószerek
- Ipari mosószerek
Öltözködés
- Textíliák
- Cipők
Kertészet, barkácsáru
- Festékek és lakkok
- Fa bútorok
- Táptalajok és talajjavító szerek
- Kenőanyagok
Elektronikus berendezések
- Személyi számítógépek
- Hordozható számítógépek
- Televíziók
Burkolatok
- Fa padlóburkolatok
- Kemény padlóburkolatok
- Textil burkolatok
Háztartási készülékek
- Izzók
- Hőszivattyúk
Egyéb háztartási eszközök
- Matracok
- Csaptelepek
Papírtermékek
- Újságpapírok
- Nyomtatott papírok
- Másoló és grafikai papírok
- Háztartás-higiéniai papírok
Idegenforgalmi szálláshelyek
- Kemping szolgáltatások
- Szálláshelyek, szolgáltatások

Forrás:
http://okocimke.kvvm.hu/public_hun/index.html?ppid=1300000&pid=1000128&talalat=1
http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/products-groups-and-criteria.html