Zöldülnek a Királyok mintaprojekt – Zöldüzlet verseny
A Zöldüzlet Program egy évig futó mintaprojektként, „Zöldülnek a Királyok” környezettudatos üzlet versenyként indult 2013-ban. A SURVIVE ENVIRO Nonprofit Kft. a Magyar Telekom Nyrt. hello holnap! program támogatásával a budapesti és a pécsi Király utcának közös koncepciót adva, környezettudatosságra ösztönözte az ott található üzletek tulajdonosait, dolgozóit, beszállítóit és vásárlóit is.
A program mellé állt Budapesten a VI. és a VII. kerületi Önkormányzat, valamint Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara és a projekt-előkészítés fázisában partnerség alakult a Királyutca Designutca Klaszterrel, a Pécsi Zöld Körrel, a Tudatosan a Környezetünkért Egyesülettel, az Ökováros-Ökorégió Alapítvánnyal is.
A mintaprojektben összesen 21 üzlet vett részt a kereskedelem és szolgáltatás különböző területeiről. A tevékenységi kört illetően arra törekedtünk, hogy a lehető legszínesebb palettát állítsuk össze, azaz a legkülönbözőbb tevékenységi körben működő üzleteket, vállalkozásokat vonjuk be a programba, így a hotelektől, a vendéglátó egységeken, játszóházon keresztül, a rendezvény helyszínekig valóban széles spektrumot sikerült felölelni.
A projekt egy átfogó ökotréninggel indult, majd a zöldülni kívánó üzleteknek 8 különböző, környezettudatos és felelős működés kialakítását és erősítését célzó vállalás közül kellett minimum hármat kiválasztaniuk és az egy év során teljesíteniük illetve megvalósítaniuk.
A legnépszerűbb vállalások az energiahatékonyság (fűtés/hűtés, világítás, víztakarékosság) racionalizálásával kapcsolatos tevékenységek voltak. Ezt összesen 14 üzlet választotta. Ezt követte a szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása, amelyre 10 üzlet vállalkozott. A környezetbarát papír beszerzést 7 üzlet vállalta, illetve a működéshez kapcsolódó zöld beszerzést, a környezetbarát alternatíva választását 4-en próbálják megvalósítani. Szintén 4-en forgalmaznak környezetbarát terméket és 4 üzlet vállalkozott a környezetbarát takarításra, illetve tisztítószer használatra.
A környezeti teljesítmény javulását a verseny egy éve alatt az üzlet teljesítményében történt pozitív változás százalékában mértük. Az elv a folyamatos fejlődés értékelése volt az üzlet saját addigi teljesítményéhez képest. Környezeti auditok alkalmával mértük fel a kiinduló állapotot, az elért változást pedig a projekt során két alkalommal ellenőriztük. Kiváló eredményt azok az üzletek érhettek el, akik a legnagyobb pozitív irányú százalékos változást produkálták az egy év során.
A verseny egy éve alatt több eseményt is szerveztünk, programokon vettünk részt, melyekkel elősegítettük zöldüzleteink népszerűvé válását (sajtótájékoztatók, V. Mediterrán Kirakatverseny, “Kedvenc zöldüzletem” szavazás, Workshop, Zöldüzlet Zöldmarketing Szakmai Fórum, stb.). Média partnereinken (Chef&Pincér, Termékmix, Zöldújság) keresztül folyamatos megjelenést biztosítottunk a projektnek és az üzleteknek. Ezen túl további megjelenéseink voltak a médiában is (Ozone Network, PécsmaTV, helyi lapok, szakmai kiadványok).
Az eredmények alapján Pécsett és Budapesten is győztest hirdettünk. Pécsett a Ruhatár ruházati kereskedés teljesített a legjobban, aki alapvállalásain túl (energia-, víz-, gázfogyasztás csökkentése) perlátorok felszerelésével csökkentette vízfogyasztását és környezetbarát tisztítószerek használatára tért át. Budapesten a Casati Budapest Hotel érte el a legjobb eredményt, alapvállalásain túl (energia-, víz-, gázfogyasztás csökkentése) környezetbarát irodai és szaniter papírok használatára tért át, emellett a reggelinél felszolgált ételek beszerzése során előnyben részesíti a helyi magyar termékeket.
A facebook közönségszavazás díját a budapesti Orange Optika nyerte, aki négy alapvállalását (zöld beszerzés, környezetbarát tisztítószerek használata, környezetbarát irodai papír használata, szelektív hulladékgyűjtés) perlátorok felszerelésével egészítette ki.
A visszajelzések szerint a projekt során szervezett programok, megjelenések és reklámok felhívták a vásárlók, érdeklődők figyelmét is az üzletekre, hozzájárultak a forgalom élénkítéséhez. A mintaprojekt rendkívül hasznosnak bizonyult a zöldülni kívánó üzletek számára, akik sok hasznos szakmai tapasztalattal gazdagodtak és gyakorlatot szereztek a környezettudatos üzleti működés terén.
A 2013-as mintaprojekt eredményeiről bővebben olvashat.
Zöldüzlet Program 2014
A Zöldüzlet Program tovább folytatódik 2014-ben is. A programhoz ezúttal már az ország bármely területéről folyamatosan csatlakozhatnak azok az üzletek, akik számára fontos a környezettudatos működés!
A csatlakozó üzletek továbbra is az alábbi területeken tesznek lépéseket környezeti teljesítményük javítására:
- energiahatékonyság, (fűtés/hűtés, világítás, víztakarékosság),
- anyag- és energiahasználat racionalizálása,
- zöld beszerzés,
- takarítás környezetbarát termékekkel,
- környezetbarát termékek árusítása,
- csomagolás racionalizálása,
- szelektív hulladékgyűjtés,
- rendezvényszervezés környezetbarát módon
A résztvevő üzletek elsősorban a program keretében biztosított ökotréningen és folyamatos, személyre szabott tanácsadáson keresztül válnak az egy év során igazán zöld üzletté, környezettudatos vállalkozássá, és nyerhetik el az immár hivatalosan is védjeggyé nyilvánított Zöldüzlet logo használatára való jogosultságot. A szakmai program az üzlet- illetve cégvezetők számára olyan kézzel fogható és használható tudást, újfajta, környezettudatos szemléletmódot és ötletcsomagot nyújt, amely mérhető anyagi megtérülést, energiahatékony működést és több látogatót/vásárlót eredményez.
Az idei évben igazán jó csapattal indult a program, hiszen a résztvevők között többségben vannak az igazán elkötelezett, környezetbarát termékeket forgalmazó, környezettudatos üzletek, de örülünk a lelkes kezdőknek is. Várjuk további üzletek jelentkezését!
Az aktuális hírek, információk illetve a résztvevő üzletek és partnerek bemutatkozója elérhető az alábbi oldalon:
Illetve a projekt facebook oldalán:
Zöldüzlet bemutatkozó anyagunkat letölthetik innen!